Fischer Random skak
Fischer Random skak
er en variant af skakspillet opfundet af stormester Bobby Fischer.
Det kaldes ofte også 960 skak på grund af antallet af mulige
udgangspositioner.
Fischer mente, at mulighederne ved den
traditionelle opstilling af skakbrikkerne var ved at være udtømte.
I stedet for at fokusere på at analysere hver enkelt position og finde kreative
kombinationer ved brættet, var skak ifølge Fischer i alt for høj grad kommet
til at handle om at lære åbninger og stillingstyper udenad.
Ofte gennem timelange forberedelser ved computeren før hvert spil.
Ved at lade spillet begynde ved en tilfældig udgangsposition udtrukket
umiddelbart før spillets start kunne ingen forberede bestemte træk.
Udgangspositionen
Den store forskel på Fischer Random
og almindelig skak er udgangspositionen.
I Fischer Random står de otte bønder som i almindelig
skak på anden og syvende række.
Men de øvrige brikker placeres i tilfældig rækkefølge på første og ottende
række af skakbrættet, dog i samme rækkefølge for de hvide og sorte brikker.
Desuden skal kongen være placeret et sted mellem de to tårne og de to løbere
stå på hver sin farve.
Der er i alt 960 mulige udgangspositioner, hvilket kan beregnes således:
· 4 mulige felter for den hvide løber
· 4 mulige felter for den sorte løber
· 6 mulige felter for dronningen
· 10 mulige kombinerede opstillinger af springere, tårne og kongen, nemlig med S=springer, T=tårn og K=konge:
1. S S T K T
2. S T S K T
3. S T K S T
4. S T K T S
5. T S S K T
6. T S K S T
7. T S K T S
8. T K S S T
9. T K S T S
10. T K T S S
4x4x6x10 giver de 960 positioner.
Et eksempel på en udgangsstilling er:
|
|||||||
|
|
Særlige regler
Spillereglerne i Fischer Random er grundlæggende de samme som i almindelig skak. På
grund af tårnenes anderledes udgangspostition er der
dog specielle regler om rokaden. En rokade i Fischer Random
foretages ligesom i almindelig skak, således at den hvide konge går til g1 og
tårnet, der er placeret højre for kongen, går til f1, hvis der rokeres kort. Ved
lang rokade går den hvide konge til c1 og tårnet til venstre for kongen til d1.
Sort rokerer kort ved at flytte sin konge til g8 ( Hvis
ikke den står der allerede ) og tårnet til venstre for kongen til f8. Sort
rokerer langt ved at flytte kongen til c8 og tårnet til højre for kongen til
d8. Dette gælder, uanset hvilket felt de to tårne og kongen stod på i
udgangspositionen. I nogle opstillinger er det kun en brik, som skal flyttes
ved en rokade. Desuden kan den korte rokade let være meget længere end den
lange.